Yamaha R1 2000-2001

Catalogus Prijs 2000 : ƒ 29.990,-

Catalogus Prijs 2001 : ƒ 31.990,-

Het succes van de eerste generatie Yamaha R1 heeft er voor  gezorgd dat de concurrenten op scherp stonden en iedereen probeerde aan te haken. Om de nummer 1 te blijven in het 1000cc markt heeft yamaha toen der tijd 250 wijzingen door.  Deze aanpassingen waren voor technisch want qua uiterlijk lijkt de eerste generatie op de tweede generatie. Het vermogen van het blok is ook het zelfde gebleven(150 pk bij 10.500 toeren). De tweede generatie weegt 2kg minder tot een drooggewicht van 175Kg.

Technische gegevens

De tweede generatie Yamaha R1 beschikt over:

  • Vloeistofgekoelde 4 cilinder viertakt lijnmotor.
  • 5 kleppen per cilinder
  • Boring x slag 74 x 58 mm.
  • Cilinderinhoud 998 cc
  • Compressie van 11,8:1
  • Carburateurs met een diameter van 40mm
  • Maximaal vermogen 150 Pk (110kw) bij 10.500
  • Koppel van 108 Nm bij 8.500 tpm
  • Aluminium Deltabox II Frame
  • Upside-down Voorvork 41 Diameter
  • Aluminium swingarm met monoschokbreker
  • Dubbele schrijfrem voor 298 mm diameter, vierzuiger remklauwen
  • Schijfrem achter 245 mm diameter, tweezuiger remklauw
  • Balhoofdhoek van 66 graden
  • Naloop 92 mm
  • Wielbasis 1.395 mm
  • Zithoogte 815 mm
  • Droogewicht 175 kg

Wijzigingen in de tweede generatie

De wijzigingen van eerste generatie  naar tweede generatie model:

Motor

  • Nokkenassen met interne olieleiding
  • Gewijzigde nok timing, ontsteking en carburateur afstelling
  • Titanium uitlaatdemper met Air induction system voor schonere uitlaatgassen ( Euro1)
  • Versnellingsbak met langere eerste versnelling

Rijwielgedeelte

  • Stijver Deltabox II Frame
  • Voor -en achtervering aangepast
  • Dunnere remschijven voor

Overig

  • Stroomlijn met hogere ruit
  • Nieuw zadel
  • Vernieuwd achterlicht unit
  • Dashboard
  • Aangepaste tank